Vilniuje surengta „Merginų technologijų diena”: iniciatyvos sumanytojai ragino merginas pamiršti visas savo baimes, susijusias su IT sritimi
8–12 klasių moksleivės ir persikvalifikuoti į IT sritį siekiančios merginos ketvirtadienį Vilniuje dalyvavo pirmą kartą surengtoje iniciatyvoje „Merginų technologijų diena 2022“. Šia iniciatyva siekiama supažindinti mergaites ir merginas su technologijų pasauliu ir padėti joms įveikti baimes, kurios vis dar trukdo merginoms drąsiau siekti išsilavinimo bei karjeros IT srityje.
Paneigti baimes, kad „rašyti kodą sunku“, ir įkvėpti rinktis savo karjeros kelią nepaisant lyties bei stereotipų, – su tokiu tikslu gruodžio 8-ąją Vilniuje surengta „Merginų technologijų diena 2022“ („Girls' Tech Day 2022“), kuri sulaukė didelio informacinių technologijų mokytojų, vyresniųjų klasių moksleivių ir siekiančių persikvalifikuoti į IT sritį merginų susidomėjimo.
Siekia paskatinti pokytį: moterys sudaro tik 30 proc. visų technologijų srities specialistų
Siekiant skatinti lyčių įvairovę profesijose „Merginų technologijų dieną“ inicijavo IT bendrovė „Adform Lietuva“ kartu su partneriu Vilniaus m. savivaldybės įstaiga „EDU Vilnius“.
„Pakvietėme vyresniųjų klasių moksleives ir persikvalifikuoti į IT sritį siekiančias merginas iš arčiau susipažinti su darbu technologijų srityje bei sužinoti, ką veikia darbe skirtingų sričių IT specialistai. Vienu didžiausių programos akcentų tapo merginoms paruošta praktinė užduotis – produkto kūrimo simuliacija.
Jos metu dalyvės turėjo galimybę ne tik įsijausti į programuotojų, produkto vadovo, komandos lyderio ir mokytojo (scrum meistro) vaidmenis, bet ir susipažinti iš labai arti, koks yra IT produkto kūrimo procesas, kaip atlikti analizes, bendrauti su klientais ir bendradarbiauti tarpusavyje. Neabejojame, kad visa tai padėjo merginoms geriau suprasti darbo technologijų srityje kasdienybę”, – pristatydama iniciatyvą teigė Dovilė Buinickaitė-Struckienė, „Adform“ žmogiškųjų išteklių direktorė.
Pasak D. Buinickaitės-Struckienės, mokyklų susidomėjimas iniciatyva parodė, kad poreikis tokiems projektams yra didelis, todėl „Merginų technologijų dieną“ planuojame tęsti ir kitąmet. Prisijungti prie iniciatyvos bei atverti savo duris technologijomis besidominčioms merginoms kviečiamos ir kitos IT įmonės.
„Jungtinių Tautų duomenimis, mergaitės skaitmeninėmis technologijomis pradeda naudotis vėliau negu berniukai, o tėvai dažniau riboja jų naudojimąsi technologijomis. Mažesnės prieigos galimybės ir stereotipinės nuostatos lemia tai, kad moterys rečiau siekia išsilavinimo technologijų srityje, o kartu ir papildo darbo rinką IT sektoriuje – šiuo metu pasaulyje moterys sudaro tik 30 proc. visų technologijų srities specialistų.
Atsižvelgiant į tai nenuostabu, kad iš moksleivių, prisijungusių prie „Merginų technologijų dienos“, mes girdime: tokių renginių labai reikia, mums įdomu, mes norime sužinoti daugiau. Tai mums tapo dideliu paskatinimu tęsti tai, ką pradėjome, ir toliau skleisti žinią, kad technologijų sektoriui reikia visų žmonių ir kad moterys į šią sritį gali įnešti labai svarbų ir reikšmingą indėlį“, – pažymi „Adform“ žmogiškųjų išteklių direktorė Dovilė Buinickaitė-Struckienė.
„Vienas iš strateginių Vilniaus miesto tikslų – įtraukti mieste įsikūrusias įstaigas ir įmones į ugdymo procesą, paverčiant miestą viena didele mokykla. Niekas geriau už pačias įmones neparodys galimų karjeros perspektyvų mokiniams, o tokių įmonių darbuotojai, ypač – darbuotojos, gali tapti sektinu pavyzdžiu mergaitėms ir savo istorija paskatinti gyvenimo kelio pasirinkimus. Labai džiugu, kad „Adform“ ėmėsi tokios iniciatyvos ir savo pavyzdžiu gali įkvėpti ir kitas įmones prisijungti“, – iniciatyva džiaugėsi „EDU Vilnius“ vadovė Unė Kaunaitė.
Programuotojas griauna įsisenėjusius mitus: programavimo kalbos išmokstama taip pat, kaip ir bet kurios šnekamosios kalbos
„Merginų technologijų dienos“ ambasadorius, vyresnysis programuotojas Modestas Šaulys renginio metu ragino merginas pamiršti savo visas lig šiol turėtas baimes, susijusias su IT sritimi.
Pasak jo, merginoms dažnai atrodo, kad išmokti „rašyti kodą“, t. y. programuoti, yra labai sunku, nors tai galima prilygti abėcėlės išmokimui – kaip ir visi dalykai, iš pradžių atrodo sunku, bet kiek pasigilinus ir perpratus sistemą paaiškėja, kad nieko sudėtingo čia nėra.
„Kai diskutuojame šia tema su kolegomis, matome kelias pagrindines priežastis, kurios atgraso moteris nuo IT studijų ir karjeros šioje srityje. Pirmoji ir bene dažniausia – tėvai neretai yra linkę atkalbinėti savo dukras nuo IT studijų, nes jiems patiems ši sritis yra mažai žinoma, be to, istoriškai dauguma IT specialistų buvo vyrai, todėl ir atrodo, kad tai yra „vyriška“ profesija. Tačiau ar žinojote, kad programinis kodas, kuris išlaipino „Apollo 11” astronautus mėnulyje, buvo parašytas komandos, kuriai vadovavo moteris? Margaret Hamilton buvo NASA „Apollo” programos vadovaujančioji programuotoja, kuri prisidėjo prie sėkmingo astronautų nusileidimo mėnulyje.
Todėl mano pasiūlymas tėvams – ne tik atsisakyti išankstinių nuostatų, bet ir paskatinti savo dukras dar labiau plėsti IT žinias, domėtis šia sritimi bei suteikti joms prieigas prie kompiuterių“, – sako „Merginų technologijų dienos“ ambasadorius, „Adform“ vyr. programuotojas M. Šaulys.
Antroji dažniausia baimė, atbaidanti merginas nuo IT srities, pasak Modesto, susijusi su kodo rašymu.
„Kai prisimenu savo pirmąsias paskaitas universitete, aš, kaip ir daugelis kitų studentų, kurie pirmą kartą matė programinį kodą, jaučiau didelę baimę, kad nieko nesuprantu ir kad nesugebėsiu išmokti programuoti. Tačiau dabar galiu užtikrinti, kad to bijoti visiškai nereikia, nes programavimo kalbos yra išmokstama lygiai taip pat, kaip išmokstama ir bet kurios šnekamosios kalbos. Be to, IT rinkai reikia vis daugiau specialistų, kurie dirba prie sistemų kūrimo net ir nemokėdami rašyti programinio kodo. Analitikai, produkto šeimininkai, komandos vadovai, scrum meistrai ar net testuotojai – jiems ši patirtis nėra būtina, tačiau jie yra neatsiejama sėkmingų darbo rezultatų komandoje dalis“, – pažymi M. Šaulys.
2022 m. į informacinių technologijų krypčių studijų programas Lietuvos aukštosiose mokyklose įstojo 71 proc. daugiau moterų negu pernai, parodė šiemet pirmą kartą sudarytas Moterų technologijų srityje barometras. Ekspertų vertinimu, šis šuolis liudija apie visuomenėje prasidėjusį lūžį – stereotipinės nuostatos profesijų atžvilgiu sparčiai kinta.