Vilniaus mokiniai dar geriau pažįsta savo miestą
Siekdami atrasti aiškesnę urbanistikos mokslo vietą mokyklose, ir toliau plečiame vieną iš šešių pagrindinių savo veiklos sričių – Atviro Vilniaus koncepciją. Siekiame paversti miestą atvira mokymosi erdve ir skatiname mokymąsi už klasės ribų: Vilniaus gatvėse, parkuose, muziejuose, verslo įmonėse ir kitose organizacijose. Šiais metais, šalia Vilnių mokiniams atveriančių projektų, tokių kaip „Vilnius yra mokykla“ ar Fenomenais grįstas ugdymas, išbandome naują kryptį – „Prakalbink mokyklos rajoną“.Projektas „Prakalbink mokyklos rajoną“ skatina tyrinėti kartais nepelnytai pamirštas vietas, kuriose mokiniai praleidžia ne tiek ir mažai laiko – mokyklų rajonus. Jis šiemet įgyvendamas su dviem organizacijomis - urbanistikos agentūra BLUMA ir Vilniaus muziejumi.
BLUMA – agentūra, siekianti strategiškai kurti mūsų miestų biotopus, kraštovaizdžio urbanizmą ir tvarų jo valdymą, ir padaryti juos palankesnius žmonėms. Su jais vykdoma veikla „Urbanistų ekspedicija“, kurios metu 7–8 klasių moksleiviai gali ne tik geriau pažinti rajono, kuriame yra jų mokykla, aplinką ir viešąsias erdves, bet ir suteikti įvairiapusių įžvalgų sprendimus priimantiems specialistams. Šįkart tyrinėjimo centre – Naujamiestis ir Liepos žaidimų pieva, kurią planuojama įkurti kol kas dar neįveiklintoje teritorijoje, esančioje Kauno gatvėje.
Kelių savaičių kūrybinių dirbtuvių ciklo metu mokiniai tampa tikrais tyrinėtojais: archeologais, stebėtojais, tapytojais, poetais ir klausytojais. Kiekviena grupė tyrinėja rajono erdves per savo pasirinktą „žvilgsnį“ – stebi, klauso, kuria, fotografuoja, rašo ir piešia, atrasdami miesto sluoksnius, kurių galbūt niekada nepastebėjo.
Su Vilniaus muziejumi įgyvendiname tęstinę programą, kviečiančią tyrinėti savo mokyklos rajoną. Programa parengta remiantis Vilniaus muziejaus parodomis („Kas į Viršulus?“, „Krasnuchos istorijos“, „Krasnucha. Rajonas, kurio nėra?”) ir ruošiantis parodoms atliktais tyrimais (Viršuliškėse, Savanorių pr.), bei muziejaus edukacinėmis programomis „(Pa)tirti miestą“, „Ką gali papasakoti mano kaimynas?“.
Šios programos pagalba norime įtraukti projekto dalyvius į savo mokyklos rajono pažinimą, supažindinti su aplinkos tyrimo metodais, panaudoti surinktą medžiagą generuojant idėjas rajonui ir savo bendruomenei bei atkreipti dėmesį į jaunimo dalyvavimą miesto gyvenime. Programos užsiėmimų metu mokiniai ima interviu, tyrinėja erdves ir atlieka kūrybinį darbą, pasirinkdami norimą jo įgyvendinimo formą (parodos, plakatai, eilėraščiai ir t. t.).
Tikimės ateityje ir toliau tęsti šias programas, kad visi sostinės moksleiviai turėtų galimybę geriau pažinti savo ir viso Vilniaus rajonus, jų istoriją ir dabartinį gyvenimo ritmą bei aktualijas, o urbanistika bei architektūra rastų vis aiškesnę vietą ugdymo procese.
Vizualinė medžiaga © BLUMA