Vilniaus lopšelio-darželio energijos taupymo patirtis pristatyta tarptautiniame renginyje pedagogams
2023 m. gegužės 11–12 d. vyko IV tarptautinė „Educating Educators“ konferencija bei baigiamoji projekto Prasmingas atvirasis mokymas: mokyklos ir bendruomenės sąveika“ (MOST) mokslo mugė. Konferencija vyko Leidene (Nyderlandai) įsikūrusiame nacionaliniame gamtos istorijos muziejuje ir biologinės įvairovės tyrimų centre „Naturalis“, kuriam 2021 m. buvo suteiktas Europos metų muziejaus vardas.
Šių metų konferencijoje dalyviai pristatė geriausius mokyklų bendruomenių projektus, dalijosi gerąja patirtimi – kaip sekėsi bendradarbiauti su bendruomene, universitetais, iškelti ekologijos problemas ir jas spręsti. Skaityti pranešimai ragino prisijungti prie mąstymo keitimo ir nenusisukti nuo ekologinių problemų, įtraukti mąstymą ir tyrinėjimą skatinančius metodus mokant mokinius ir rengiant mokytojus.
Renginio metu atskiras dėmesys buvo skiriamas tarptautinei MOST mokslo mugei, kurioje projektus pristatė mokytojai ir mokiniai iš aštuonių šalių. Taip pat ir Lietuvos atstovai – Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinės gimnazijos KJPUG bičiulių būrelio steigėja (apie ekologiją, tvarumą, bitininkystę) Simona Mikelkevičienė ir mokytoja Virginija Japertaitė bei Vilniaus lopšelio-darželio „Lakštingala“ mokytoja Viktorija Strazdauskienė.
Viktorija papasakojo, kaip apjungė tėvelių bendruomenę darželio grupės sienos apšiltinimui projekte „Suburti bendruomenę kilniam tikslui – apšiltinti vidaus sieną antrinėmis žaliavomis“. Šio projekto metu ugdytinių mama – architektė, inžinerinių statinių projektuotoja ir dizainerė – pasiūlė apšiltinti sieną iš vidaus antrinėmis žaliavomis – gofruotu kartonu ir kiaušinių dėžutėmis. Mokytoja džiaugėsi, kad tik paskelbus, kad renkamos tuščios dėžutės nuo kiaušinių, į darželio grupes suplūdo didelis kiekis šios antrinės žaliavos. Per 20 dienų vaikai iš namų atnešė 343 kiaušinių dėžutes. Neilgai trukus dėžutės jau buvo pritvirtintos prie darželio grupės sienos. Ilgainiui naująją sieną vaikai dekoravo ir ji ne tik prisidėjo izoliuojant šilumą, tačiau ir papuošė patalpą.
Vilniaus lopšelio-darželio „Lakštingala“ projektinė bendruomenės veikla mugėje buvo išskirtinė, nes ji apima ikimokyklinį ugdymą. Dalyviai džiaugėsi, kad su tvarumo idėjomis vaikai supažindinami jau ankstyvame amžiuje ir savo edukacinėje erdvėje gali praktiškai patirti tvaraus vartojimo naudą. Kaip sakė vienas iš „Educating Educators“ konferencijos pranešėjų: „Mokykloje turėtume mokinius ne mokyti, kaip vartoti atsakingai ir tvariai, tačiau pati mokykla turėtų tai daryti ir tokia būti“.
Projekto „Prasmingas atvirasis mokymas: mokyklos ir bendruomenės sąveika“ (MOST) tikslas – apjungti mokyklas ir bendruomenes (šeimas, mokslininkus, piliečius, verslininkus ir kt.) ir drauge spręsti aplinkosaugos problemas atliekų tvarkymo (2021 m.) ir energijos taupymo (2022 m.) srityse.
Projektas yra finansuojamas Europos Sąjungos mokslinių tyrimų ir inovacijų finansavimo programos „Horizontas 2020“ lėšomis. Projektą įgyvendina 23 institucijų iš 10 Europos šalių konsorciumas. Projektą koordinuoja Fraiburgo ugdymo mokslų universitetas, Lietuvoje projekto partneriai yra Vilniaus universitetas ir Vilniaus miesto savivaldybės administracija (įgyvendintojas – „Edu Vilnius“).
Tarptautinė konferencija „Educating Educators“ vyksta nuo 2014 m. Jos iniciatorius – Fraiburgo ugdymo mokslų universitete veikiantis Tarptautinis STEM ugdymo centras. Šioje konferencijoje dalyvauja švietimo politikos institucijų, universitetų atstovai, verslininkai, mokytojai ir mokiniai iš Europos.