Seminare mokytojai dalijosi patirtimi apie FabLab pritaikymą mokykloje ir pamokose
Šią savaitę Vilniaus FabLab mokyklų ir naujovėmis besidomintys mokytojai dalyvavo seminarų ciklo „FabLab vitaminai“ seminare „Fab Lab – dalykų susitikimo vieta mokykloje“. Nuotolinį užsiėmimą vedė technologijų mokytojai: Donatas Kriukas (Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija) ir Jolita Stapurevičiūtė (VGTU inžinerijos licėjus, Vilniaus „Minties“ gimnazija, Vilniaus „Ąžuolyno“ progimnazija).
Lektoriai dalinosi savo patirtimi, kaip FabLab pasitarnauja mokyklos bendram gyvenimui, kaip ir kokios FabLab dirbtuvėse kuriamos edukacinės priemonės, dekoracijos, suvenyrai ir kiti objektai.
Užsiėmimą Donatas pradėjo su klausimu: kokį vaidmenį FabLab atlieka kiekvieno iš mokytojų mokyklose? Dauguma dalyvių sutiko, jog FabLab dirbtuvės jų mokyklose veikia kaip neformalaus ugdymo ir pamokas papildanti erdvė. Dalis mokytojų teigė, kad FabLab – tai atskirta erdvė su atskiromis veiklomis, edukacinių priemonių kūrimo vieta, mažai išnaudojama erdvė ir kt. Keletas dalyvaujančių mokytojų įvardijo, jog kolkas neturi FabLab savo mokykloje.
Mokytojas Donatas pasakojo apie FabLab pritaikymą savo mokykloje. Anot lektoriaus, FabLab gali tapti erdve, siejama su pamokomis ir renginiais. Tai byloja ir mokyklos nuveikti darbai, sukurtų edukacinių priemonių pavyzdžiai.
Mokytojas dalinosi savo patirtimi, kai rugsėjo 1-osios proga, prasidėjus įvadinėms pamokoms, mokiniai gavo užduotį sugalvoti žodį, kuris jiems asocijuojasi su technologijų pamokomis. Naudojantis FabLab įranga, mokinių sugalvoti žodžiai buvo išpjauti iš medienos ir perkelti į realybę. Tai ne vienas pavyzdys, kai renginių ar kitų minimų progų metu buvo pasinaudota FabLab dirbtuvėmių teikiamomis galimybėmis.
Vienas didesnių projektų, kuriame dalyvavo Salomėjos Nėries gimnazijos mokiniai – tai „Šviesų festivalis“. Šiam projektui buvo pagaminti trys nameliai gimnazijos sode, o kiekvienas iš jų atskleidė skirtingą pojūtį – kvapų, garsų ir šilumos. „Šiam projektui mums reikėjo labai daug FabLab įrangos pritaikymo – litavimo, LED patirčių sujungti lemputes, mat visi šie nameliai švietė įvairiomis spalvomis… tačiau projektas pasiteisino ir sulaukė didelio susidomėjimo.“ – pasakojo Donatas. Kiti renginiai ir projektai, kuriems mokykla pritaikė FabLab įrangą: Sausio 13 d. minėjimas, Vilniaus žemėlapis „Kur gyveni“, šimtadienis, krikštynos, mokytojų diena, Kalėdos ir kt. Mokytojas pristatė ir būsimą užduotį, kurią skirs mokiniams – sukurti originalius kalėdinius žaisliukus integruojant QR kodų grafiką.
FabLab įranga sukurti gaminiai naudoti ne tik įvairių renginių progomis, bet ir mokyklos erdvei ar pamokoms tobulinti. Kompiuterių klasei sukurtos medinės dėžės, skirtos tvarkingam kompiuterinių pelių rūšiavimui. Bibliotekai pagaminti žymekliai, atskiriantys skirtingų autorių ir dalykines knygas. Mokykloms išorinėms įėjimo durims pagamintas lipdukas su gimnazijos šūkiu. Sukurtos edukacinės priemonės – delionės, spėliojimo žaidimai, skirti paskatinti mokinius domėtis ir gilintis į mokyklos istoriją. Lektorius supažindino, kaip FabLab įranga buvo pritaikyta ir tam tikrose pamokose: chemijos, anglų kalbos, biologijos.
Mokytojas įvardijo ir pagrindinius sėkmės faktorius pritaikant FabLab mokykloje – tai laikas, planavimas, medžiagos, susiderinimas ir palaikymas.
Toliau seminare apie FabLab vaidmenį pasakojo mokytoja Jolita, patirtį sukaupusi keliose Vilniaus mokyklose. Mokytoja pristatė platesnę FabLab sąvoką, kuri teigia, jog dirbtuvės gali sujungti ne vien STEAM ugdymo idėjas, bet ir kitus mokomuosius dalykus.
Jolita pristatė FabLab sukurtas dovanas mokiniams švenčių proga: medinius medalius, statulėles, žymeklius. Mokytoja pasakojo apie efektyviai pritaikomus FabLab dirbtuvėse sukurtus ruošinius įvairių dalykų pamokoms. Pavyzdžiui, priemonę muzikos natoms pažinti, pagamintas lenteles daiktų atpažinimui ir jų pavadinimų dėliojimui, ruošinį, skirtą planetoms mokytis ir kt.
Lektorė demonstravo vaikų pagamintas dekoracijas mokyklos erdvėms. Tarp jų – rūbinės žetonėliai, lipdukai, žaisliukai, ornamentai.
Mokytoja papasakojo ir apie FabLab integruotas veiklas su kitomis įstaigomis. Dalyvaudami „EXPO“ parodoje drauge su organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ komanda, mokiniai sukūrė originalius žaisliukus su snaigėmis bei Vilniaus pastatų fragmentais. Parodai „Šviečiantys projektai“ kartu su Vilniaus Justino Vienožinskio dailės mokykla sukurti „Dizainas ir technologijos mokyklose“. Mokytoja turėjo keletą projektų su socialiniais partneriais ir kitomis įstaigomis (tarp jų „CGI Lithuania“, Vilniaus visuomenės sveikatos biuras, Lietuvos kinologų draugijos mokymo centras, Vilniaus švietimo pažangos centras), kurių projektams kūrė įvairius gaminius su FabLab įranga.
Seminaro pabaigoje mokytoja akcentavo, jog siekiant integruoti ir pritaikyti FabLab mokykloje ar kitose veiklose, mokytojams svarbus didelis noras, supratimas, laikas ir drąsa.
„Nebijoti klysti ir drąsos išlaisvinti kūrybiškumą… pradėti net ir nuo pačių mažiausių dalykų drąsiai, nes vėliau tie maži dalykai išauga į didelius stebuklus.“ – padrąsinimo žodžiais kalbėjo Jolita.
Tikimės, jog seminare dalyvavę mokytojai įgyjo naujo supratimo apie FabLab pritaikymą formaliajame ir neformaliajame ugdyme, o šias žinias linkime sėkmingai panaudoti ir praktikoje!
Artimiausias seminarų ciklo „FabLab vitaminai“ seminaras vyks 2021 m. gruodžio 9 d. 15.30–17.00 val. Zoom platformoje. Vyksiančio seminaro tema –„Kaip versliai panaudoti FabLab įrangą?”