Nuo rūšiavimo iki bičių auginimo – Vilniaus lopšelis-darželis „Bitutė“ kryptingai kuria žaliąjį darželį

Data: 2024-02-27

Pernai „Edu Vilnius“ skelbtame idėjų atrankos konkurse „Tvariau“ vienas iš 21 laimėtojo buvo Vilniaus lopšelis-darželis „Bitutė“. Kryptingai ir nuosekliai per įvairias veiklas kuriamas žaliasis darželis konkurse laimėjo su idėja įsigyti mokomąjį eksperimentinį lauko modelį vabzdžių ir gyvūnų auginimui bei tyrinėjimui. Darželis toks aktyvus ir įvairiapusis, kad buvo labai smalsu pakalbinti ir daugiau sužinoti apie jo vykdomas tvarumo iniciatyvas.

Direktorė Sigita Dailydienė sako, jog darželio strategijos vizija atliepia tvarumo idėją kaip siekį būti žaliu darželiu, o strateginiai uždaviniai orientuoti į fiziškai aktyvaus vaiko, motyvuoto sveikai gyventi, aktyviai veikti ir tyrinėti, ugdymą.
„Bendradarbiaudami su LR Aplinkos ministerija vykdome miesto bitininkystės skatinimo iniciatyvą. Ant darželio pastato stogo turime įkurdinę 2 avilius su bičių šeimomis. Nuolat vykdome aplinkosaugines edukacijas, švietėjišką veiklą, dalijamės patirtimi. Prie avilio įrengta stacionari video kamera, tad bendruomenė, ugdytiniai ir kiti suinteresuoti asmenys darželio internetinės svetainės puslapyje turi galimybę tiesiogiai stebėti bičių judėjimą ir aktyvumą prie avilių lakų“, – pasakoja S. Dailydienė.

Darželio teritorijoje sukurtos tvarios natūralios laukinės pievos ir  nektaringų vaistinių augalų bičių ganyklėlės, tvarkingas ilgametis daržas pakeltose lysvėse ir šiltnamiuose bei vaismedžių sodelis. Visa tai vaikams suteikia galimybę perprasti sodo, daržo, gėlyno ekosistemą.
Darželio lauko erdvėje įkurtas basų kojų takas, veikia šešios lauko purvo-tyrinėjimo virtuvėlės, įrengtos savadarbės lietaus vandens surinkimo sistemos. Planuojama įkurti mobilias vabzdžių ir bestuburių tyrinėjimo stotis, kuriose mokomuosiuose eksperimentiniuose lauko akvariumuose vaikai augins augalus, stebės vabzdžius, bestuburius bei sužinos apie jų reikšmę ekosistemoms. 
Siekiant sukurti žalią, mišką primenančią oazę darželio teritorijoje augančiuose medžiuose įvairių iniciatyvų metu bendruomenė jau įkėlė 60 inkilų, o darželio tvora apsodinta vijokliniais augalais taip sumažinant automobilių išmetamų dujų poveikį aplinkai.

Darželyje įrengta atliekų rūšiavimo infrastruktūra, o šiais metais pradėta vykdyti tvarumą skatinanti praktika „Nesuvalgei – paversk trąša“. „Įsigijome virtuvės organinių atliekų kompostavimo krepšius ir ekologišką sliekų fabriką, kuris padės vaikams stebėti, kaip pasitelkiant sliekus kompostuojamos virtuvės atliekos, popierius ir kartonas verčiasi į maistingų medžiagų kupiną dirvą – organines skystąsias trąšas augalams“, – paaiškina direktorės pavaduotoja ugdymui Daiva Saladžiuvienė.
Pavaduotoja pristato, kad taip pat darželyje įkurta ir sėkmingai veikia lauko biblioteka su skaitymo erdve, suteikiančios bendruomenei galimybę keistis knygomis. Vyksta ir nuolatinis aplinkosauginis visuomenės švietimas per lauko stendus, kuriuose interaktyviai aprašomi darželio teritorijoje augantys medžiai, augalai, vabzdžiai, paukščiai. 
Nepamirštama ir judėjimo tema – darželis yra „Olimpinė karta“ programos pradininkai ikimokyklinėse įstaigose ir nuo 2006 m. vykdo aktyvias projektines veiklas, akcentuojančias sveiką gyvenseną ir judėjimo svarbą.

Darželio bendruomenė įsitikinusi, jog maži kasdieniai tvarumo veiksmai turi didelę įtaką aplinkai ilgalaikėje perspektyvoje. Darbuotojai mato didelę prasmę skiepydami vaikams tvarumo vertybes bei formuodami draugiškus gamtai įpročius.
Paklausta, ar darželis, įgyvendindamas tiek praktikų, susiduria su kokiais nors sunkumais, direktorė sako, kad visada svarbu įvertinti, ar visi organizacijos nariai priima pokyčius ir konkrečius su praktika susijusius sprendimus: „Labai svarbi komunikacija, paremta susitarimo, bendradarbiavimo, sprendimo priėmimo ir atsakomybės raiška. Taip pat būtina įvertinti, ar praktikos koordinatorius turi pakankamai žinių, teikiant paraiškas finansuojamiems švietimo projektams, rengiant projektinių veiklų ataskaitas ir formuojant įstaigos bendruomenės narių pažiūras per komunikacijos valdymą. Kiekviena praktika gali būti sėkminga, jei paremta tikėjimu, problemų sprendimu, konkrečių veiksmų planavimu ir tęstinumu.“

Žaliąją praktiką lopšelyje-darželyje „Bitutė“ skatina administracija, kuri iniciuoja, generuoja idėjas, dalyvauja finansuojamų projektų konkursuose, kviečia mokytojus burtis į darbo grupes, įveiklina komandą įsitraukti į aplinkosaugines veiklas. Tačiau žaliosios praktikos procesuose dalyvauja visa bendruomenė. Ugdytinių tėvai aktyvūs edukacinių erdvių kūrimo iniciatoriai, būtent jie, savo jėgomis iš prekių pervežimo palečių įrengė net 6 lauko tyrinėjimo virtuvėles bei pasirūpino vaikams reikalingais įrankiais tvariai panaudojant virtuvėje jau nenaudojamus maisto gaminimo rakandus. Tėvų palaikoma trečius metus iš eilės vyksta ir pavasarinių svogūninių gėlių sodinimo akcija.

Bendruomenė drauge stiprina aplinkosauginį raštingumą ir nuolat telkiasi pasiūlydami vaikams kuo daugiau interaktyvių ugdymo(si) būdų netradicinėje aplinkoje. Ugdytinių šeimos nariai aktyviai savanoriauja, dalijasi patirtimi, teikia pagalbą, organizuoja veiklas, sudarydami galimybes vaikams lankytis ekologiniuose ūkiuose, atliekų perdirbimo centruose, gamtos centruose, botanikos soduose ir kitur.

Nuotr. lopšelio-darželio „Bitutė“