Dalyvaujamąjį biudžetą pernai išbandė 33 Vilniaus mokyklos
„Edu Vilnius“ drauge su „Transparency International“ Lietuvos skyriumi praėjusių metų spalį kvietėme mokyklas išbandyti dalyvaujamąjį biudžetą. Į kvietimą atsiliepė net 33 mokyklos – beveik trigubai daugiau nei pirmaisiais programos metais.
Dalyvaujamasis biudžetas – tai būdas kartu su mokyklos bendruomene spręsti dėl dalies mokyklos biudžeto lėšų panaudojimo ir taip gerinti finansinio ir pilietinio raštingumo žinias.
Dalyvaujamojo biudžeto išbandymui – mokinių pasiūlytoms idėjoms, atitinkančioms tvarumo principus – buvo skiriama po 1 000 Eur iš „Edu Vilnius“ biudžeto lėšų. Mokykloms, kurios jau turėjo patirties įgyvendinant dalyvaujamąjį biudžetą – po 500 Eur. Taip pat kiekviena mokykla galėjo savarankiškai paskirti papildomą finansavimą mokinių idėjoms įgyvendinti.
„Edu Vilnius“ ir „Transparency International“ atstovai bei mokykloms priskirti mentoriai pirmą kartą programoje dalyvaujančioms mokykloms organizavo mokymus ir teikė įgyvendinimo konsultacijas.
Praėjusią savaitę visų dalyvavusių mokyklų atstovai susitiko aptarti savo patirtis įgyvendinant dalyvaujamąjį biudžetą bei paklausyti dalies mokyklų pristatymų.
„Transparency International“ Lietuvos skyriaus atstovė Aistė Rinkevičiūtė pristatė Vilniaus mokyklų patirtį: idėjų dirbtuvėse daugiau nei 4 000 moksleivių teikė savo pasiūlymus, daugiau nei 250 kitų bendruomenės narių taip pat įsitraukė į veiklas viename ar kitame etape, mentoriai aplankė 19 mokyklų. Vidutiniškai pasiūlyta po 5 idėjas mokykloje, o populiariausios jų – poilsio erdvės, infrastruktūros atnaujinimas ir pramogos.
„Labai smagu matyti augančius skaičius norinčių išbandyti dalyvaujamąjį biudžetą, prisijungiančius mentorius, aktyvią sklaidą dalyvaujančiose mokyklose. Tačiau svarbiausia – nepamirškime dėl ko visa tai darome. O darome tam, kad vaikai įsitrauktų į sprendimų priėmimą, pajustų atsakomybę už tuos sprendimus. Juk žmogus yra laisvas, kai gali dalyvauti savo šalies sprendimų priėmimo procese“, – sakė „Edu Vilnius“ projektų vadovė Donata Šablinienė. Ji taip pat džiaugėsi, kad išrinktos idėjos atitinka tvarumo principus, tam programos įgyvendinimo metu skirta tikrai nemažai dėmesio.
Patirtimi kaip įtraukti visus mokyklos moksleivius, kai galimybes riboja infrastruktūra, dalinosi Vilniaus Šeškinės pradinės mokyklos direktorės pavaduotoja ugdymui Rasa Džiavečkienė. Apie dalyvaujamojo biudžeto įtraukimo į formalųjį ugdymą naudą kalbėjo Vilniaus Simono Daukanto gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Daiva Savčiukienė, kaip sudominti šia veikla vyresnius mokinius, patirtimi dalijosi Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorius Rytis Komičius, o Vilniaus Šv. Kristoforo gimnazijos direktorė Irma Čereškienė papasakojo kaip apie dalyvaujamąjį biudžetą sėkmingai informuoti bendruomenę.
Šiuo metu 29 proc. Vilniaus mokyklų jau yra išbandžiusios dalyvaujamąjį biudžetą, o beveik visos sostinės mokyklos planuoja tą padaryti.